דלקת פרקים – טיפול טבעי ותזונה

דלקת פרקים
מאת בריאות פלוס  ·  9 באוקטובר 2018

דלקת פרקים הקרויה גם ארטריטיס היא דלקת אשר פוגעת באזורי הפרקים. אזורים אלו הם בדרך כלל אזורי הברכיים, המרפקים, פרקי כף היד, הכתפיים ואזורים שונים בעמוד השדרה. דלקת פרקים (מפרקים) מתחלק ל-2 סוגים: דלקת פרקים ניוונית (אוסטאוארטריטיס) וכן דלקת פרקים שגרונית (ראומטואיד ארטריטיס)

  • דלקת פרקים ניוונית – הסוג השכיח יותר. במחלה זו הסחוס, אשר בדרך כלל הינו חומר גמיש ורך שמחבר בין עצמות שונות – הופך לקשה יותר וכך הוא מקשה על תזוזה. לאחר הדרדרות הוא יכול לגרום לכאב רב ואף לחיכוך העצמות ולגרימת נזק.
  • דלקת פרקים שגרונית – יותר נדירה. פגועת בעיקר באזורים בהם נעשית תנועה והיא יכולה לגרום לנזק למפרק.

האם ניתן למנוע דלקת פרקים?

לא ניתן למנוע דלקת פרקים, אך שמירה על אורח חיים בריא עם תזונה נכונה וספורט יכולים להפחית את הסיכון. על פי מספר מקורות, אנשים הסובלים מדלקת פרקים רצוי שימנעו מאלכוהול, סרדינים, אנשובי, כבד וכליות.

איך מאבחנים דלקת פרקים?

בדרך כלל כאשר אדם, לרוב מבוגר, ירגיש שאזורי הפרקים כואבים לו והוא מתקשה להזיז אותם, מומלץ לגשת לרופא לאבחון. בבדיקות מעבדה דוגמים בדיקות דם ובדיקות שתן, וגם דגימות של נוזל המפרק. בדיקה זו ניתן לעשות באמצעות מחט לשאיבה של כמות קטנה של נוזל.

מעבר לכך, לעתים מבצעים בדיקות רנטגן  או הדמיות MRI כדי לקבל תמונה של המפרק.

טיפול בדלקת פרקים – טיפול קונבנציונלי

הטיפול בדלקת פרקים לרוב הינו טיפול תרופתי. ישנם כדורים ותרופות רבים שמתיימרים להקל על התסמינים ולפעמים טיפולים אלו עוזרים. השימוש בתרופות מתחלק לסוגים שונים של תרופות.

  • נוגדי דלקת לא סטרואידים (נורופן, אדוויל…)
  • משככי כאבים (אקמול ואופטלגין)
  • תרופות המכילות סטרואידים – באישור רופא בלבד ובמידה ומזריקים מבוצעת על ידי אורתופד מומחה.
  • מגה גלופלקס – מבוסס על רכיבים טבעיים אך על פי הרפואה הקונבנציונליות לא נחשב האופציה המועדפת. רופאים ימליצו לנסות אך רק אם הוא עוזר בהתחלה להמשיך להשתמש בו
  • תרופות וטיפולים נוספים

טיפול טבעי ותזונה נכונה לדלקת פרקים

הטיפולים הטבעיים לא ממגרים לגמרי את התופעה אך במקרים רבים אנשים מדווחים ששינוי תזונתי או טיפול טבעי (תרופות סבתא) עזרו להם להקלה על התסמינים.

הנטורופתית עמית חנין ממליצה להימנע מבשר, אלכוהול, קפה, ממתקים ומאכלים מלוחים. היא ממליצה לצרוך במהלך היום ירקות כמו עגבניות, חצילים, פלפל ירק ותפו"א. בנוסף, היא ממליצה על שימוש בחלב עזים במקום חלב פרה.

שימוש בתוספי תזונה יכול גם להועיל בשימוש המצב לאנשים עם דלקת פרקים כרונית. אומגה 3 מומלץ מאוד להפחתת הכאב. תבלין הכורכום מכיל כורכומין אשר ידוע בתכונות אנטי דלקתיות והוא בעל מוניטין טוב בתחום הטיפול בדלקות פרקים.

חשוב מאוד:

דלקת פרקים אמנם מחלה כרונית שפוגעת בלא מעט אנשים, אך רצוי להיוועץ במומחים וחשוב לזכור שמה שעוזר לאנשים אחרים לא בהכרח יעזור למצב הנקודתי שיש לכם. ישנם גם תרופות וטיפולים אשר בעלי תופעות לוואי שלא מומלצות לאנשים עם בעיות לחץ דם, עם חוסר ב-G6PD ועוד רקעים שונים שיכולים להיות למטופלים, במיוחד בגיל מבוגר או אנשים בעלי רקע של מחלות. חשוב מאוד להתייעץ עם רופאים מומחים לטיפול בדלקות פרקים ולא לזלזל בבריאותכם על סמך מידע באינטרנט.

אולי יעניין אותך...
אהבתם? שתפו

הפופולריים ביותר


רוצים לפרסם מאמר באתר? פנו אלינו!